Tientallen toestellen van het type 737 MAX staan aan de grond vanwege een klein mankement in de cockpit.

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft speciale servicebulletins uitgegeven met instructies die het probleem moeten verhelpen.

De geplaagde Boeing 737 MAX was pas weer vrijgegeven voor gebruik nadat het bijna 2 jaar niet mocht vliegen, dus er wordt gevreesd voor nieuwe imagoschade.

Speciale instructies van Boeing moeten nieuwe problemen met de 737 MAX zo snel mogelijk verhelpen. Sommige componenten in de cockpit van de toestellen zouden niet goed zijn geaard.

De elektronische problemen houden tientallen toestellen nu al weer dan een maand aan de grond. Boeings servicebulletins moeten een belangrijke stap voor het oplossen van het euvel zijn.

De mankementen liggen gevoelig, omdat dit zelfde type vliegtuig eerder bijna twee jaar niet mocht vliegen na twee ongelukken binnen enkele maanden.

Bij beide ongelukken bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was. Door de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen honderden mensen om het leven.

Vrees voor imagoschade

De Boeing 737 MAX mocht in Europa pas sinds enkele maanden weer vliegen, nadat de twee dodelijke crashes voor een ban op het vliegtuig hadden gezorgd.

De fouten van nu zijn niet gerelateerd aan het malheur van destijds en het verhelpen ervan neemt naar verwachting niet veel tijd in beslag. Maar toen de nieuwe problemen onlangs aan het licht kwamen werd direct gevreesd voor nieuwe imagoschade voor Boeing. In hoeverre dit echt het geval is, zal moeten blijken.

Boeing krijgt de laatste tijd ook weer bestellingen binnen van luchtvaartmaatschappijen die graag 737 MAX-toestellen willen kopen.

Hoeveel toestellen precies last hebben van de elektronische fouten is onduidelijk. Volgens luchtvaartautoriteit FAA betrof het slechts een specifieke groep vliegtuigen en niet de hele vloot. Maar onlangs waren er ook berichten dat mogelijk honderden toestellen die sinds 2019 zijn gemaakt, even terug moeten naar de werkplaats.

Lees meer over de Boeing 737 MAX: